Hver dag står vi alle overfor beslutninger vi skal tage. Selvom vi foretager de fleste handlinger ubevidst er de altid styret af en af to forskellige tilstande. Når du begynder at fokusere på din grundfølelse bag en handling, kan du ændre tingene.

Angst & Kærlighed

Vi er altid enten i en følelse af angst eller kærlighed. Dybest set er det derfra alle beslutninger bliver taget.

Det er det samme som at foretage valg som er væk fra eller henimod rettet. Når vi foretager valg som er væk fra motiveret betyder det, at vi for eksempel vælger at betale parkeringsbøden, fordi følelsen eller angsten for at der kommer en rykker ikke er rar. Når vi vælger at betale huslejen i en henimod motivation, kan tanken bagved være at vi er glade for at bo der hvor vi nu bor. Mærk forskellen i de to hensigter. I situationen med parkeringsbøden er der ikke meget glæde bagved. Det er der derimod i følelsen af at betale husleje for et sted man kan lide at bo.

Når vi er væk fra motiverede er der som regel et IKKE, der fletter sig ind i sætningen. Når vi er henimod er motivationen positiv.

Alt vi gør som er bare en lille smule væk fra motiveret bærer en følelse af angst. Måske mærker du det ikke som direkte angst, men som et ubehag eller en modvilje, ligesom når vi bliver ved med at møde op og udføre et arbejde som ikke rigtig gør os glade eller som ikke tjener os længere.

Balance i krop og sjæl

I alle arbejdsopgaver er der ting som er mindre sjove. Men når vi kan mærke at det begynder at slide på os psykisk, så vi får skavanker, føler os kede af det, mangler motivation eller ligefrem bliver syge og føler os stressede, kan det være en god idé at gøre et par overvejelser. Hvor er vores motivation er placeret? Det betyder ikke nødvendigvis at du skal have et nyt arbejde, men at dine arbejdsopgaver, indsats eller andre muligheder skal overvejes. Ofte kan vi være rigtig glade for vores arbejdsgiver, men kede af arbejdsbyrden. Sammenlagt med hvad der ellers sker i vores liv kan det give stress, hvis der ikke er balance i livsområderne.

De største livsområder er for eksempel Arbejde, fritid/hobbies, sundhed/motion, kærlighed/parforhold/seksualitet, bolig, økonomi, spiritualitet og egenomsorg.

Allerede ved at læse om områderne her tænker jeg at du ved hvilke områder du har forsømt. Måske du i hvert fald kan mærke hvad der skal gøres noget ved.

I Danmark er vi rigtig gode til at gå og være lidt mellemfornøjede hele tiden. Der er altid et eller andet som nager eller som ikke er godt. Der er områder hvor vi synes at være bagud konstant.

Ret beset vil der altid være områder hvor vi skal handle fordi livet er en konstant serie af forandringer. Det betyder at vi hele tiden omstiller os. Vi foretager nye valg og håndterer det som livet byder os. I virkeligheden er det en fantastisk organisme og ikke så skæbnebestemt som det kommer til at lyde. Det er ikke nødvendigvis livet der kører afsted med os. Det er os selv der får nogle oplevelser ud fra hvad vores tilgang til livet er.

Dine oplevelser er et spejl af dine tanker og følelser

Har du lagt mærke til, at når du har set en taske som du rigtig gerne vil have og måske også har købt den, så ser du den alle vegne? Og sjovt nok har du ikke lagt mærke til den før?

Det sker for mig hele tiden.

For nogle måneder siden købte jeg ny bil. Det er en blå stationcar. Jeg synes den var flot. Jeg blev glad ved tanken om at kunne køre i den hver dag. Jeg købte den fordi der kører så mange rundt som er sorte og hvide og ikke ret mange blå. Det pudsige er, at efter jeg har fået min nye bil ser jeg den alle vegne i præcis samme farve blå. Det er meget morsomt og et af de mange beviser på vi at universet serverer præcis det for os som foregår inde i os.

Altså ser vi det som vi har fokus på. Vores fokus styrer også hvilken retning vi går i livet, hvordan vi føler og tænker i vores livsområder og hvordan verden reagerer på os.

Når vi er kede af det eller bekymrede har vi en tendens til at opleve en masse kedelige ting. Når vi har det sjovt og er i høj energi synes vi at være omgivet af søde, sjove og positive mennesker.

Hvis du oplever dage eller perioder hvor du er stresset eller lidt misfornøjet er det altså værd at se på, hvor skoen trykker; får du valgt de nære ting til som kæreste, børn, solskin, fritid, golf og de sjove arbejdsopgaver eller fylder de trælse opgaver, regninger, møder, knoklen, forpligtelser, ansvar alt for meget?

Lav en liste

Mit gode råd til dig er at mærke rigtigt efter hvad der gør dig glad. Det er vigtigt at du ser på alle livsområder. Gå gerne helt ned i detaljen som f. eks: jeg elsker når min kæreste nusser mig i nakken, jeg bliver glad af en bestemt type arbejde jeg skal udføre, lige præcis disse tidspunkter med børnene er de dejligste osv.

Jo mere fokus du har på de ting der nærer dig, jo mere energi er der til at klare det der ikke er så sjovt. Jo bedre du føler dig, jo stærkere og mere velovervejet kan du sige fra til ting som du ikke ønsker. Bed om hvad du gerne vil have. Og det pudsige er at jo mere du dyrker de ting du elsker og drømmer om, jo mere sker det og jo mindre føles dine udfordringer. Selvom det der gik dig på faktisk ikke har ændret sig. Du står bare et andet sted og kan håndtere det helt anderledes end tidligere.

Det kaldes også loven om tiltrækning. Du bruger selv tiltrækning allerede i dag. Jeg vil hjælpe dig til at blive meget mere bevidst om hvordan du skaber det du ønsker. Hvis du er nysgerrig kan du følge min blog.

God fornøjelse med at lave listen om hvad der gør dig glad helt ned i detaljen. Skriv gerne kommentarer med din liste herunder hvis du har lyst. Ofte finder vi glade punkter i listen, som har ligget og ventet på at blive kigget på lige foran næsen på os. Vi har bare ikke set det før. Vi har stirret os blind på noget der var knap så sjovt.

Og husk at bede om det du gerne vil have. Det er en gave til dem der holder af dig, så de ved hvordan de kan være der for dig.

TAK

Tak fordi du læser med. Kan du have en dejlig dag

Henrik